In de voetnoten van hun bruisende nieuwe album, 40: Blues With Horns Volume II, van Chris Daniels and the Kings met Freddi Gowdy, beschrijft Daniels Louis Armstrongs briljante opname uit 1928 van “West End Blues” als het begin van een tijdperk van “hoornmuziek” i het bandgeluid.” Het twintigste album van The Kings op hun 40e verjaardag bewijst dat hun magnifieke bigbandgeluid dat tijdperk nog steeds levend houdt.
De in Colorado gevestigde Kings slingeren muziek de wereld in sinds hun oprichting in 1984 door Daniels, waarbij het bandlidmaatschap gaandeweg van vorm verandert. De koningen van dit album zijn: Chris Daniels, zang, elektrische, akoestische, slide- en synthgitaren; Freddi Gowdy, zang; Steve Ivey, drums; John Thornburg, bas en zang; Colin “Bones” Jones, gitaren; Bob Rebholz, altsax en fluit; Darryl “Doody” Abrahamson, trompet en zang; Darren Kramer, trombone. Daniels en Gowdy delen de zang gedurende de nummers. Gasten die hun talenten toevoegen zijn onder meer Christian Teele, percussie; Mark Oblinger en Linda Lawson, zang met Robert Johnson en Kenny Andrus; Sam Bush, mandoline en viool; Hazel Miller, zang; Tom Capek, B3 en toetsenborden; Steve Conn, accordeon, B3; en Sonny Landreth, slide-gitaar.
Het is dan ook passend dat deze uitbundige sessie begint met hoorns die knallen in het levendige ‘Jump (When My Baby Says)’, met Daniels en Gowdy op zang – “Now my baby says jump, jump, jump / And I’ll say how high, high, high you want me to / Jump, jump, jump,” met een swingende Sam Bush-viool. Achtergrondzang van Miller, Oblinger, Lawson, Johnson en Andrus achter Daniels en Gowdy helpen de funk in het zeer dansbare Gowdy-origineel te brengen, “I Like Funky Music” – “I like funky music / Something about the beat / Come on grab your partner now / This music will move your feet.”
Het originele ‘Everybody’s A Millionaire’ van Daniels komt tot leven achter levendige percussie en scherpe blazers met de boodschap: ‘Everybody’s a millionaire / It’s what’s inside, what you can share.’ Pulserende ritmes benadrukken een dringend bod op betere tijden in “I Need Some Good Luck Bad” met het pleidooi: “Sister Fortune won’t you smile on me / I’m as ready as a man can be.” Alsof je herinnerd moet worden aan het doel van het album, komt Gowdy’s “Dance, Dance, Dance” naar voren: “When I hear that rock and soul music / I want to dance, dance, dance, dance.” Sonny Landreth voegt een felle slide-gitaar toe aan een nummer dat hij mede schreef, ‘Congo Square’, waarin “It might be superstition, but some kind of somethin’ / Goin’ on down there / It’s an old-time tradition when they play their drums at night / In Congo Square.”
Het zacht swingende “Stealin’ Candy” vertraagt het tempo met een zangerig gitaarintro, gevolgd door de zoete lyrische sfeer van “Stealin’ candy / From my baby / You know it’s easy as can be / And it’s always so delicious / The way she steals it back from me.” Landreth neemt een andere wending in het grillige ‘I Like Your Shoes’, mede geschreven door Gowdy – “Now there is no need to go out and plead in the parking lot /No 2 a.m. last ditch routines / You just compliment your partner on those fine-looking shoes.”
‘Under Pressure’, ook mede geschreven door Gowdy, voegt wat sociaal commentaar toe aan een kloppende beat: ‘Tryin’ to be the man you are / You know that just can’t be / Systems got you all gebonden / Why can’t they let us be free.” De vrolijke, tikkende shuffle ‘When You’re Cool (The Sun Shines All the Time)’, wikkelt alles in een deken van brutale blazers en slimme teksten: “You can shuffle right through that rainstorm / Don’t you pay it no never mind / It’s got a lot to do with the attitude / Of leaving your blues behind / When you’re cool, boy, the sun shines all the time.”
Chris Daniels zegt over zijn muziek: “Ons doel vanaf het begin was om de ongelooflijke energie van ‘call-and-response’ tussen een zanger en de blazerssectie naar een nieuw publiek te brengen….” En veertig jaar later, brengen de Kings nog steeds die ongelooflijke energie! – Jim White (een voormalig muziekschrijver voor de Pittsburgh Post-Gazette en schrijft nu het Blues Roadhouse)
Label: Moon Voyage Records
Release: 9 augustus 2024