De levenslange reis van Rebecca Frazier tussen bergen en kustwateren vormt het decor voor haar vlaggenschipalbum, BOARDING WINDOWS IN PARADISE, een hoogstandje van bluegrass en akoestische rootsmuziek die het hier en nu viert. De meeslepende originele nummers van Frazier variëren van stevig tot doordachte emotionele folk, en haar bluegrass-interpretaties van diverse klassiekers van Madonna tot Uncle Dave Macon vullen het album op een verfijnde manier die alleen ervaren muzikanten kunnen leveren. Een schare akoestische A-listers zoals Béla Fleck (banjo), Sam Bush (mandoline) en Stuart Duncan (viool) geven haar muziek smaak met de wijsheid en gratie die ze probeerde te presenteren terwijl ze de tegenstellingen van het leven met haar nieuwe muziek vastlegde.
De intentie in het huidige moment inspireerde elk nieuw nummer, en de resultaten zijn dynamisch en opbeurend. Frazier roept het majestueuze Rocky Mountain-landschap op en geniet van het leven in ‘dit moment, hier en nu’ (‘High Country Road Trip’) en brengt maanverlichte verwachting en opgewekte vrolijkheid over terwijl zij het hier-en-nu viert (‘Make Hay While the Moon Shines ”). Ze spoort luisteraars aan om in het heden te stappen (“Train Is Moving”) en geeft een knipoog naar traditionele genotzoekers uit vervlogen tijden (“Saro Jane”). Opgewektheid en luchthartige afleiding worden opgemerkt (“Cantie Reel”, “Available”) in contrast met de intensiteit van de verlaten liefde (“Seasons”), de liefde die wordt gehandhaafd (“Hurricanes”), en de liefde die tot het uiterste wordt gedreven in Frazier’s eclectische akoestische cover van Madonna’s Klassieker uit de jaren 80, ‘Borderline’.
Fraziers band met GRAMMY-winnende producer Bill Wolf, bekend van zijn samenwerking met Tony Rice en Grateful Dead, was de katalysator voor het aanzienlijke muzikale vakmanschap op het album. Frazier werkte samen met bluegrass-iconen Béla Fleck, Sam Bush, Stuart Duncan, Josh Swift, Barry Bales, Ron Block en Byron House, evenals met heavy hitters Trey Hensley, Love Canon en Shelby Means om een album van pure originaliteit te creëren terwijl ze tegelijkertijd een eerbiedig knipoog gaven naar degenen die haar hebben geïnspireerd. De unieke flatpicking van Frazier in elk nummer creëert de stuwende instrumentatie waarvoor ze al tientallen jaren om bekend staat, terwijl ze haar klauwhamer-banjo-stijl toevoegt aan ‘Saro Jane’. Alle nummers zijn opgenomen door Bill Wolf in zijn Studio W en Studio J in Alexandria, Virginia en FirePlace Studio in Nashville, TN, met extra opnames door Matt Legge in Parlor Studio, Brent Truitt in de Cave en Daniel Rice in Sweetbriar Studio, allemaal in Nashville, en Stewart Myer bij White Star Studio in Charlottesville, Virginia.
Frazier, zelf een bluegrass-ster, verwierf bekendheid als de eerste vrouw die op de cover van Flatpicking Guitar Magazine stond. In 2018 werd de inwoner van Virginia ook de eerste vrouw die een nominatie voor Guitar Performer of the Year verdiende van de Society for the Preservation of Bluegrass Music of America, een eer die ze in 2019 opnieuw ontving. Frazier staat algemeen bekend om haar werk met de uit Colorado afkomstige Hit & Run, de enige band die de bluegrass-wereldtrifecta scoort van het winnen van Rockygrass-, Telluride- en SPBGMA-festivalbandcompetities. Frazier, een alleenstaande moeder van twee tieners, blijft haar tijd verdelen tussen Nashville en Virginia. Net als generaties van haar voorouders die langs de kust van Virginia hebben gewoond, heeft ook zij de orkanen en stormwinden van het leven doorstaan – en is uige geweest van de stralende schoonheid ervan – en die tegenstelling wilde ze op deze plaat vastleggen.
Reease: 13 september 2024