Blue Moon Marquee – New Orleans Sessions

JUNO Award-winnend, in British Columbia gevestigd Indie Blues-duo A.W. Cardinal en Jasmine Colette, vooral bekend als Blue Moon Marquee, maakten grote stappen met hun veelgeprezen en bekroonde album Scream, Holler & Howl. Nu is het energieke tandem met een hoog octaangehalte terug met een onstuimige reeks belachelijk levendige originele nummers en covers met New Orleans Sessions.

Het is gewoon verbazingwekkend om te bedenken dat zulk prachtig, ouderwets materiaal, oogverblindend van stijl en aanstekelijke geest, in twee dagen met een tussenpoos van een jaar gemaakt zou kunnen worden. Maar dat is wat gitarist/zanger Cardinal en zanger, drummer en contrabassist Colette (ook bekend als Badlands Jass) deden met New Orleans Sessions. Opgenomen in Bigtone Studios en omringd door een geweldige cast van New Orleans’ beste muzikanten en ingineer (en mondharmonicaspeler) Big Jon Atkinson. de live energie wordt perfect vastgelegd.

“Deze twee middagopnames waren een genot om mee te maken”, zegt de band. “De muzikanten met wie we het geluk hadden om mee te spelen, hebben de beste stijl in de wijde omtrek en weten hoe ze het altijd naar hun zin moeten hebben. Jon is een echte liefhebber van blues en liefhebber van de muziek, en dat blijkt uit alles wat hij doet, of hij nu zijn handen zijn op een instrument of in de opnameruimte op de knoppen legt. We zaten allemaal samen in één kamer en speelden de muziek in de meest ware vorm.

Foto: Wendy Wei

Het opnameproces was zo rauw en simplistisch als je maar kunt vinden. Blue Moon Marquee zou “het nummer een of twee keer spelen en op de plaat zetten, het nummer twee of drie keer afspelen en dat is wat je hebt.” In een tijd waarin AI en computers iedereen kunnen laten klinken als elke denkbare artiest, was de aanpak van Blue Moon Marquee zo puur als je maar kon hopen: “geen overdubs, geen gelikte trucs.”

Het resultaat zorgt ervoor dat luisteraars van New Orleans Sessions hun tanden in de dansvloer zetten. De openingsklassieker ‘Black Rat Swing’ van Memphis Minnie bevat Colette’s brutale, pittige vocale bekwaamheid en klinkt als ‘Little Miss Dynamite’ Brenda Lee, terwijl de muziek je doet denken dat de overleden legendarische Fats Domino in de aangrenzende studio aantekeningen aan het schrijven was. Ondertussen zijn Cardinal en Colette de perfecte aanvullingen op het call-and-response-nummer ‘Ain’t Goin Down’, het Leadbelly-deuntje dat hier tot bloei komt dankzij de baritonsax van Danny Abrams en BC Coogan op de piano. Drummers Brett Gallow en Nicholas Solnick waren dat ook cruciaal voor het geluid van New Orleans Sessions.

Blue Moon Marquee toerde meer dan tien jaar door Noord-Amerika en Europa en trad vrijwel overal op waar een podium beschikbaar was, van gevangenissen en ziekenhuizen tot jazzclubs en festivalpodia. Cardinal en Colette, oorspronkelijk afkomstig uit respectievelijk Rocky Mountain House, Alberta en Badlands, Alberta, maakten grote stappen met hun vierde album Scream, Holler & Howl. Het album leverde hen een JUNO Award op voor Blues Album of the Year en won de Maple Blues Awards 2023 toen de band Album of the Year, Songwriter of the Year, Acoustic Act of the Year en Entertainer of the Year mee naar huis nam. Ze ontvingen ook een Western Canadian Music Award en twee Summer Solstice Indigenous Music Awards.

De band weet dat momentum gegarandeerd vast te houden met New Orleans Sessions, vooral op origineel materiaal zoals het meeslepende, op countryblues gebaseerde “Trickster Coyote” met Jon Atkinson op mondharmonica. Het langzame maar spectaculaire ‘What I Wouldn’t Do’ schittert, een deuntje dat Blue Moon Marquee omschrijft als ‘een blues in de toonsoort D over een mens die wild verliefd is. De partner voor je ziel vinden en daarin de waarheid herkennen. Blue Moon Marquee ondersteunt New Orleans Sessions met concerten gedurende de rest van 2024 en tot ver in 2025 met shows in British Columbia, Alberta, Saskatchewan en een show op 7 november in Toronto’s TD Music Hall.

Track Listing:
01 Black Rat Swing
02 Ain’t Goin Down
03 Let’s Get Drunk Again
04 Shake It And Break It
05 Trickster Coyote
06 What I Wouldn’t Do
07 Red Dust Rising
08 Saint James Infirmary
09 Some Ol Day
10 Got The Blues So Bad

De muzikanten op deze plaat behoren tot de beste van Crescent City:
Danny Abrams – Bari Sax
BC Coogan – upright piano
Big Jon Atkison – harmonica
Nicholas Solnick – drums
Brett Gallow – drums