Kat Riggins vecht tegen een muzikale revolutie. Haar wapens zijn krachtige zang die voortkomt uit de wortels van zangeressen als Koko Taylor en Janis Joplin, en een tekstueel gepassioneerde boodschap van heropleving. Ze wil iedereen vertellen over de oprechtheid van de blues – de rauwe emotie in elke noot van die muziek. Riggins en haar band, toepasselijk de Blues Revival genoemd, doen dat allemaal en meer op Revival, het nieuwste album gewijd aan haar missie: ‘Ik dank God dat mijn passie mijn doel is’, zegt ze, ‘dat is om dit te helpen behouden, de bedreigde soort die de blues wordt genoemd.”
“Revival” is het zesde volledige album van Riggins, een inwoner van Miami wiens gruizige zang en krachtige zangstijl doorspekt zijn met royale hints van R&B, soul, gospel en rock ‘n’ roll – maar diep geworteld in de blues. Tien originele nummers van Riggins en producer Tim Mulberry zijn gevuld met levendige lyriek die de vreugdevolle voordelen van de blues laat zien. Mulberry is ook te horen op bas, drums, toetsen en hoorns; de overige Revivalists zijn Eric Guess op gitaar met achtergrondzang van Shaelyn Mulberry en Mark Barner.
Het album en de muzikale kruistocht beginnen op volle toeren met de rockende blues ‘Lucky’ en de stoere zang van Riggins: “I know just what I like / I like to wheel and whine / And bump and grind / And get on down tonight.” Het bijna titelnummer “Revived” draagt een boodschap van R&B-vernieuwing achter funky orgelriffs: “Look at my new walk / I’m stepping high / I got a real good feeling inside / Feeling revived.”
‘Southern Soul’ houdt de aanhoudende partybeat gaande: ‘Ain’tnos like a Southern soul / Blues all in my toes / Rockin’ roll folksinging.’ Er is een stoere nieuwe houding die wordt geëvenaard door de zang van Riggins in ‘New Level’ – “I got a new attitude to match my dreams / I’m on a whole new level / And it’s plain to see / I got to be me.” Het tempo vertraagt voor de melodieuze ritmes en het klaaglijke pleidooi van “Set Me Free”: “Like singing the blues without feeling / Now why oh why keep trying / My patience is dying / Just set me free.”
Riggins laat haar mojo-advies werken aan ‘Mojo Thief’, met een waarschuwing: “Everybody’s got a mojo / You just gotta let yours work / but don’t you be / no mojo thief.” Er zit een bluesachtige filosofie achter de felle zang van “Chasing Time”: “I can’t rush into tomorrow / Or get back yesterday / But I keep / Chasing time.”
Een krachtig statement van persoonlijke waarde komt binnen op de stoere ritmes van ‘Mighty’ – “Let the meek take the Earth / The universe / is for the mighty.” ‘Old Time Way’ is een keiharde herinnering aan de muzikale goede oude tijd: “Nowadays the music plays / But the feeling ain’t the same / as the good old days / I wanna go back.”
De bedachtzame afsluiter is de optimistische ‘Healer’, een zacht gezongen ballad met een volksliedgevoel dat langzaam een boodschap van hoop opbouwt, de ultieme heropleving: “Maybe I can bring somebody peace / Maybe make somebody feel loved / If I could just provoke a little hope in this world / It’ll spread left, right, below and above.”
Kat Riggins wil de krachtige geest van de blues die in haar ziel leeft nieuw leven inblazen en die geest delen met elke ziel binnen het geluid van haar prachtige stem. Ze wil je hart bewegen – en je heupen. “Revival” doet beide met vreugde. – Jim White (een voormalig muziekschrijver voor de Pittsburgh Post-Gazette en schrijft nu de Blues Roadhouse)