Steve Madewell maakte zijn vierde soloalbum, Haunted, op twee continenten. Een groot deel van de opname vond plaats in Steve’s schuur in Ohio, met extra opname, mixen en masteren door zijn coproducent Martin Stansbury in Cacophony Cottage in Cornwall, Engeland. Steve werkte samen met Martin (die hij ontmoette via vriend en collega-songwriter Sarah McQuaid) om deze selectie nummers uit zijn niet-opgenomen repertoire samen te stellen.
Madewells ervaring op het gebied van natuurbehoud heeft duidelijk de beelden in zijn liedjes beïnvloed. We worden allemaal achtervolgd door persoonlijke zwakheden, misplaatste verlangens en tekortkomingen, en worstelen met oncontroleerbare realiteiten, ouder worden, verlies en sociale ongelijkheid. Emotioneel danst deze plaat met of rond veel van deze gevoelens, vaak met een heel persoonlijk tintje. En er is meer dan angst en verlies in het project.
Het album opent met een moordballad, ‘Haunted’. Een tragisch verhaal, dat zich afspeelt in een andere tijd. De manifestatie van een slechte keuze, vol spijt en verlies, met verschrikkelijke gevolgen van de meest diepgaande en verschrikkelijke soort. Een spooktocht op meerdere niveaus. Het lied roept de vraag op: is dit een persoonlijke metafoor, of slechts een verzinsel?
Madewell bevat een dosis humor met ‘Carry That Tune’, ‘Matter of Time’ en het bluesy ironische ‘Late As Usual’. Een boodschap van liefde en evenwicht wordt weerspiegeld in ‘Mijn moeders gebeden’, ‘De goede oude tijd’ en ‘Ik weet dat ik je nodig heb’. Steve roept sociale onrechtvaardigheid aan de kaak met ‘All I Want’.
Het album toont de invloed van verschillende muziekgenres in folkformaat. “Drake Hollow” gaat over de Underground Railroad en heeft een duidelijke traditionele uitstraling. “I Can’t Get You Off Of My Mind” is een verloren liefdeslied uit folk/bluegrass. De softrock ‘All I Want’ is net scherp genoeg om een passend commentaar te geven op het politiegeweld. Het gewicht van iets dat verloren gaat, is het zwaarst van allemaal.
Madewell maakte de melodieën, teksten en zang, met uitzondering van een korte interpretatie van ‘I’ll Fly Away’. Ondersteunende muzikanten en vocalisten zijn onder meer: McQuaid, Stansbury, Caroline Quine, Andrew Bonnis, Christine King, Erik Diaz en Roger Luxton.