Ollee Owens – Nowhere to Hide

De muziek op Nowhere to Hide, geproduceerd door Bobby Blazier, wordt ook opgeluisterd door de aanwezigheid van Muscle Shoals all-star gitarist Will McFarlane op acht van de elf nummers van het album.

“Het schrijven van ‘Some Days’ kwam voort uit een verlangen om de ups en downs van onze dagelijkse ervaringen te erkennen en tegelijkertijd de veerkracht van de menselijke geest te benadrukken, ongeacht waar we mee te maken krijgen,” zegt Owens. “Sonisch gezien stelden we ons het voor als een met blues doordrenkt nummer dat de luisteraar een gelukkig gevoel geeft. Het werd opgenomen in Nashville met enkele van de beste sessiemuzikanten in Music City: Chris Rodriguez, Craig Young, Bobby Blazier en DeMarco Johnson. De energie in de kamer die dag was voelbaar toen het nummer vorm begon te krijgen en precies vastlegde wat ik in mijn hoofd hoorde toen we het nummer schreven, wat resulteerde in een soulvol en hoopvol volkslied.

Foto: Riana Lisbeth

Nadat ze tien jaar geleden terugkeerde naar de muziek en Cannot Be Unheard uit 2022 uitbracht, is de uit Calgary afkomstige blues/rockzangeres beter dan ooit met haar nieuwste oogverblindende, nuchtere studioalbum Nowhere to Hide. Het wemelt van stijlvolle, verfijnde juwelen uit blues, rock en soul.

Nowhere to Hide bevat acht co-writing credits van Owens en een paar covers,

waaronder Bob Dylans ‘Lord Protect My Child’. Of het nu de zelfverzekerde uitvoering van Owens is die het aanstekelijke titelnummer aanwakkert, het aanstekelijke ‘Some Days’ of het heerlijk goed gemaakte ‘Shivers and Butterflies’, Owens is net zo dynamisch als het elf nummers tellende album onberispelijk is.

“Ik heb zoveel geleerd”, zegt Owens over het creatieve proces, “vooral op vocaal gebied, omdat er een reële mogelijkheid was om dieper te graven en de teksten te belichamen.”

Nowhere to Hide, opgenomen in de Sweetbriar Studio en Gnome Studios in Nashville, schittert met de hulp van een who’s who van de veelgeprezen sessiemuzikanten uit Nashville die Blazier naar het album bracht. “Bobby heeft een ongelooflijk vermogen om mensen bij elkaar te brengen”, zegt Owens over Blazier. “We zijn allemaal samen de studio ingegaan, hebben alles gegeven wat we hadden en geweldige muziek gemaakt.”

Die geweldige muziek komt voort uit Owens’ achtergrondverhaal in de boerengemeenschap van New Bothwell, Manitoba. Als tiener voelde ze zich aangetrokken tot Dylan, Delta Blues, The Staple Singers en Etta James. “Toen ik weer muziek ging maken, realiseerde ik me echt de diepte en invloed die een bepaalde muziekstijl op mij had”, zegt Owens over haar vroege luistergewoonten.

Owens en haar man stichtten hun gezin al vroeg en kregen drie dochters, van wie er één een cognitieve beperking heeft. Na wat zelfonderzoek en het besef dat haar dochter uitzonderlijke behoeften had, nam ze een pauze van de muziek. “Ik concentreerde me erop aanwezig en betrokken te zijn voor mijn dochters”, zegt ze.

Het resultaat is dat “Lord Protect My Child” een emotionele snaar raakt terwijl Owens haar ziel erin stort. “Dat nummer ligt me echt nauw aan het hart”, zegt ze. “Mijn dochter is nu drieëntwintig, maar er is nog steeds veel kwetsbaarheid. Het verlangen om haar te beschermen en voor haar te zorgen zal nooit verdwijnen.”

Owens zal in oktober een Canadees concert geven ter ere van de release van Nowhere to Hide en heeft plannen voor verdere tournees in het voorjaar. Ze heeft ook opgetreden op het Roots Blues and BBQ Festival in Drumheller, Alberta, en Calgary’s National Music Centre, naast verschillende andere locaties.

Nu met Nowhere to Hide zal Owens een grotere schare fans hebben dankzij een geweldig album dat je het beste kunt ervaren, waar je je muziek ook vandaan haalt.

TRACKLISTING:
01 Nowhere To Hide
02 Solid Ground
03 Some Days
04 Roots
05 Love You Better
06 Still in Pieces
07 Shivers and Butterflies
08 My Man
09 Love Hung Around
10 The Neighborhood
11 Lord Protect My Child