Shemekia Copeland – Blame It On Eve

Shemekia Copeland bezit een van de meest direct herkenbare en diep soulvolle rootsmuziekstemmen van onze tijd. De multi-GRAMMY-genomineerde is wereldwijd geliefd en geëerd vanwege de onbevreesdheid, eerlijkheid en humor van haar onthullende liedjes, maar ook vanwege haar voor zich winnende, boeiende persoonlijkheid. De Chicago Tribune zegt: “Copeland is de grootste vrouwelijke blueszangeres die momenteel werkt. Er bestaat geen twijfel over het majestueuze van haar instrument, noch over de wreedheid van haar optreden.”

Op het nieuwe album van Copeland, Blame It On Eve, kwamen de nummers allemaal hard aan, met adembenemende uitvoeringen die onmiddellijk aanslaan en tot herhaaldelijk luisteren nopen. “Er staan ​​serieuze zaken op het nieuwe album”, zegt Copeland, “maar er wordt hier ook veel gelachen, veel vreugdevolle momenten. Het is zeker mijn blues, maar het is de positieve kant. Problemen zijn altijd belangrijk voor mij, maar zo is rocken, dansen en gewoon plezier maken. En daar zijn we het allemaal over eens.”

Blame It On Eve is opgenomen in Nashville en geproduceerd door instrumentalist/songwriter Will Kimbrough (die ook haar vorige drie albums produceerde). Het bevat twaalf nieuwe nummers die onderwerpen behandelen die net zo belangrijk zijn als het recht van vrouwen om te kiezen en klimaatverandering, maar laat ook ruimte voor Copeland om plezier te hebben en tot rust te komen. Van de autobiografische, rockende bluesboogie Tough Mother tot de goedgehumeurde maar serieuze focus van het anthemische titelnummer op reproductieve zelfbeschikking tot het happy hour van Wine O’Clock: Copeland is overal geïnspireerd.

Multi-instrumentalist Jerry Douglas voegt zijn dobro toe aan het fascinerende, waargebeurde verhaal van Tee Tot Payne, de obscure muzikant uit Alabama uit het begin van de 20e eeuw die Hank Williams de blues leerde, en heilig verklaarde steelspeler DaShawn Hickman brengt zijn magie naar het pittige en opzwepende Tell The Devil. Shemekia’s vriend, roots-rocker Alejandro Escovedo, doet mee aan de gekwelde, hemelse vraag Is There Anybody Up There?. Op het verhaal van de droevige minnaar Belle Sorciere zingt Copeland het refrein in het Frans, met de beklijvende melodie gecomponeerd door Pascal Danae van de Parijse band Delgres (die onlangs op de cover van Rolling Stone France stond). Copelands zinderende, diepe bluesversie van Down On Bended Knee – door haar overleden vader, de grote bluesman Johnny Copeland – vormt de tot nadenken stemmende afsluiter Heaven Help Us All, een nummer dat oorspronkelijk eerst beroemd werd gemaakt door Stevie Wonder en later door Ray Charles. Over het geheel genomen zal het gepassioneerde, charismatische, vrolijke en soms confronterende Blame It On Eve ongetwijfeld een van de meest gevierde releases uit Copelands indrukwekkende, nog steeds ontluikende carrière worden.

Met America’s Child uit 2018 bracht Copeland de eerste van haar gevierde trilogie van albums over de toestand van de wereld uit, gezongen vanuit haar perspectief als jonge, zwarte vrouw en kersverse moeder. MOJO magazine noemde America’s Child de nummer 1 bluesrelease van 2018. Het won zowel de Blues Music Award als de Living Blues Award voor Album Of The Year. Naast het verdienen van een GRAMMY Award-nominatie, werd Copelands baanbrekende opvolger voor 2020, Uncivil War, door de tijdschriften DownBeat, MOJO en Living Blues uitgeroepen tot Bluesalbum van het jaar 2020. “Shemekia Copeland is een krachtpatser”, aldus Rolling Stone. “Ze kan niets verkeerd doen.” Ze ontving haar vijfde GRAMMY-nominatie voor Done Come Too Far, waarmee de trilogie werd afgesloten met een verschroeiende set van waarheidsgetrouwe, rock- en Hill Country-bluesnummers. “Shemekia Copeland is een tegengif tegen kunstgrepen”, aldus The Philadelphia Inquirer. “Ze is een indrukwekkende verschijning, een krachtige zangeres die de waarheid brengt.”

Forbes verklaarde: “Shemekia is onbevreesd, eerlijk en hoopvol … ze houdt niets achter terwijl ze keiharde muzikale waarheden brengt.” Wijlen John Prine maakte haar een groot compliment toen hij zei: “Ze klinkt gewoon niet als iemand anders.” En niemand minder dan de vriendin van Copeland, de legendarische Mavis Staples, kondigde aan: “Ik ben zo blij dat Shemekia deze liedjes brengt die de wereld moet horen. Haar stem is sterk en soulvol, en haar boodschap komt uit haar hart.”

Met Blame It On Eve begint Copeland aan wat zij ‘een vakantie van alle zwaarte’ noemt. Blame It On Eve bevat veel van Copelands kenmerkende gedurfde en moedige nummers, maar hier probeert Copeland ook los te komen van het gewicht van de wereld. “Mijn laatste drie platen gingen over het laatste nieuws”, zegt ze. “Deze plaat is voor mensen zoals ik die even willen ontsnappen aan het nieuws.”