Vaneese Thomas – Stories In Blue

Vaneese Thomas’ Stories In Blue, gevuld met krachtige muziek en prachtige zang, wordt met trots gepresenteerd door Overton Music, nieuw label uit Memphis, TN.

Vaneese (Van-EESE) Thomas is niet alleen gezegend met een diep soulvolle zangstijl, maar ze beschikt ook over het feilloze vermogen om haar gedachten en gevoelens om te zetten in emotionele uitspraken, uitgedrukt in liedjes – zeker in dit geval op haar nieuwste album toepasselijk getiteld Stories In Blue. Thomas heeft op haar negende album een ​​muzikale odyssee gecreëerd die de essentie van haar muziek. Het is ook een eerbetoon aan haar veelzijdige aanpak: de naam van Thomas staat op elk nummer, ze coproduceerde de sessie, speelt piano op het overpeinzende ‘Wandering’ en vereert ons uiteraard met haar prachtige stem. De set van zeven nummers met originele Stories In Blue is gevuld met krachtige muziek en prachtige zang, die allemaal een lyrische reis van de oorsprong van de blues tot de laatste maten van een vrolijk gospelnummer. De nummers dienen ook als sampler van de meervoudige musikale talenten van Thomas – ze is erg thuis in het werken in stijlen van blues tot R&B tot jazz en gospel.

Foto: Sandrine Lee

Het openingsnummer en de eerste stap in deze reis stelt de vraag: “Do Y’all (know Where the Blues comes from?)” Het is een funky geschiedenisles over de oorsprong van blues in de menselijke geest: “Do y’all know where the blues comes from do y’all / Well it comes from faces dark as night / Bodies worn from toil and strife.” Er volgen een paar nummers die de traditionele blues illustreren thema’s van verloren liefde. ‘When You Were My Man’ is een vocale traktatie, ritmisch in strijd met de eenzame boodschap – “Every day I had peace of mind / But darkness did come, our love was undone.” Daarna volgt de prachtig gezongen ballade ‘Wandering’, het middelpunt van het album met het pijnlijke refrein: ‘Wandering on the street / Head in my hands / Shuffling my feet / What will I do without him / Ain’t nothing left for me.” Een sensuele saxsolo voegt een melancholisch refrein toe.

Een meeslepende piano met een stampend tempo, hoorns met Dixieland-smaak en Thomas die meespeelt, benadrukken het slimme en brutale “1917.” Het nummer is geschreven door Vaneese als een vreugdevol eerbetoon aan haar veelzijdige vader, entertainer, Rufus Thomas, de legendarische patriarch van de ziel van Memphis, geboren in 1917: “His colorful attire could take you higher / And leave you wanting more / His voice was a jewel and his blues gave you fuel / And shook you to the core.”

“The Last Thing On My Mind” is een voortrollende, hypnotiserende ode afgestemd op de problemen van een vrouw die op deze reis onrecht is aangedaan: “But I found you done me wrong / To my surprise you up and gone / I had a love but now I moan / That was the last thing on my mind.” Dit Stories In Blue nadert zijn einde met het klaaglijke “7 Miles From Home” – “Seven miles from home / No more to roam / Oh, my soul longs for home.” De afsluiter en het einde van de bluesverhalen is in geest en feit een opbeurende a capella gospelnummer ‘End Of The Road’, met alleen handgeklap vanwege de opzwepende ritmes, en een stevig refrein achter dat van Thomas uitbundige vocale verklaring: “I see the end of the road Lord, I’m on my way / On my way to Jordan’s shores maybe it’ll be today.”

Vaneese Thomas schittert op haar albumdebuut voor het gloednieuwe, in Memphis gevestigde Overton Music-label. Deze sessie is een eerbetoon aan haar allround vaardigheden als geweldige verhalenvertellende songwriter en vrolijke, volmondige zangeres van die liedjes. Thomas omarmt niet alleen haar muzikale roots, maar verfrist ze ook met haar gepassioneerde Stories In Blue. Jim White (een voormalig muziekschrijver voor de Pittsburgh Post-Gazette en schrijft nu het Blues Roadhouse)

Release: 27 september 2024